torsdag 13 oktober 2011

Brödbak i väntan på

Ikväll blev det brödbak i väntan på Mollie. Det blev ett lite improviserat bröd där jag slängde i det jag hittade i skåpen. Vetemjölet tog slut så jag använde några dl majsmjöl, men dom blev goda trots eller kanske tack vare detta.


Så här gjorde jag:

Lös 50g jäst i 5dl ljummet vatten, blanda ner i burk kesella och 1/2dl honung.
Tillsätt en dl hackade hasselnötter, lite krossade linfrön och pysaliumfrön. I med nio dl vetemjöl, två dl majsmjöl, två tsk salt och tre dl vetegroddar. Låt jäsa i 30 min.

Forma till limpor, strö över sesamfrön och låt jäsa i ytterligare 30 minuter.
Grädda i ugnen på 225 grader i femton minuter, sänk temperaturen till 175 och grädda i 30 minuter till.
Voila! Serveras med fördel varma med en god ost, kanske lite fikonmarmelad och te.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar