tisdag 29 maj 2012

Syrensaft

Jag älskar syrener. Deras doft, den överdådiga blomningen, att den kommer så tidigt när man som mest  längtar efter blommor och grönska. Så, jag har testat att göra syrensaft. Det smakar lite som grapefrukt skulle jag säga. Beror väl på citronerna. Men gott och mycket sommrigt. Jag blev förvånad att färgen blev så röd trots att syrenerna är lila. 



Så här gjorde jag:

Plocka 30 klasar lila bondsyren. Skölj och låt ligga och torka på ett papper så att krypen kryper ut.

Varva syrenblommor (ta bort kvistdelen), 1 kg socker och skivorna från 2 st citroner

Koka upp 1 liter vatten och 40 g citronsyra och häll över syrenerna. Rör om så att sockret löser sig. Låt stå kallt i tre till fem dagar och sila sen genom silduk. Häll upp på flaskor.

Enjoy eller frys in och tina upp en kall novemberkväll när du vill bjuda på lite sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar