tisdag 24 januari 2012

Kladdkakemuffins



Jag har bakat kladdkakemuffins. Yum. Receptet jag använde mej av var från Leilas bok "a piece of cake". Jag pimpade dom bara med lite hackade jordnötter. Här kan man hitta orginalreceptet.

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa  2 ägg, 2dl strösocker och 1 tsk vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält 50g smör, häll i 0,5dl matolja och 1dl ljus sirap, blanda det med äggsmeten.
4. Blanda 2dl vetemjöl, 1dl kakao, 1tsk bakpulver och en nypa salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Hacka 100g mörk choklad och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda  den med smeten. Hacka 1dl jordnötter och blanda i.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
7. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt svalna.

Mina blev lite väl kladdiga så jag får inte loss dom från pappret. Jag serverar dom därför med en klick vaniljglass ovanpå och med sked. Pretty damn good! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar