tisdag 22 november 2011

Linfröknäcke

På Majs namnfest hade svärmodern gjort apagoda linfröknäckebröd. Jag har fått önskningar om att avslöja receptet på dom.



Så här kommer det:

2dl majsmjöl
1dl solroskärnor
1dl linfrö, blanda hela och krossade
1/2 dl rapsolja
2dl kokande vatten

Rör ihop alla ingredienser och klicka upp smeten på ett bakplåtspapper.
Lägg ytterligare ett bakplåtspapper över smeten.
Tryck ut smeten mellan de två pappren så att en hel plåt täcks.
Skär rutor, strö över flingsalt.
Grädda i ugnen på 150 grader i 40 minuter, titta om du behöver höja eller sänka eller om det är klart.
Receptet säger tydligen att man ska ha inne dom lite längre men svärmodern säger att det brukar vara klart efter 40 min. Lycka till!


2 kommentarer:

  1. Tack min älskade. Ni kommer fattas mig på lördag.

    SvaraRadera
  2. Är det detta goda knäckebröd vi kommer få på lördag månne?! Låter sjukt gott! Tror att vi missade det på namnfesten för jag minns inte att jag åt det. Men ska garanterat prova att göra också! Tråkigt som tusan att Mollnika inte är med på lördag.

    SvaraRadera