söndag 18 mars 2012

Morotskaka

Vi skulle få besök idag så jag bakade mitt livs första morotskaka. Besöket uteblev men kakan blev sjukt god. Så nu har vi tänt ljus och druckit kaffe med kaka i kvällningen. Snart behövs inga ljust för kvällarna blir ljusare och ljusare. Varje eftermiddag säger jag "Åh, klockan är halv sex och det är ljust ute!" Nästa vecka kommer min absoluta favoritdag på året, dagen då man får ställa om klockan till sommartid. Då ska jag fira minsann!

Kakan vars recept kommer från Leilas "a piece of cake" gjorde jag så här:

  • Sätt ungen på 150 grader.
  • Vispa 3 ägg och 3 dl socker så det blir pösigt.
  • Bland 3 dl vetemjöl, 1 tsk vaniljsocker, 3 tsk bakpulver, 1 1/2 tsk kanel, 1 tsk kardemumma, 1/2 tsk ingefära och en nypa salt. Vänd ner i äggsmeten. 
  • Tillsätt 1 1/2 dl olja och 4 1/2 dl rivna morötter.
  • I med smeten i en smörad och bröad form och in i ugnen i ca en timme. 
  • Låt kakan svalna och bred på frostingen.
Frosting:
  • Vispa 60 g mjukt smör, 4 dl florsocker, 1 tsk vaniljsocker, skalet av en lime och 100 g cream cheese. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar