måndag 19 september 2011

Äppelchutney

Jag gjorde äppelchutney med chilli och mandelsplitter av några av äpplena som jag fick.



Äppelchutney
Sex medelstora äpplen, gärna någon lite syrlig sort (jag använda Signe Tillish)
En halv urkärnad chili
En halv gul lök eller en schalottenlök 
1/2 msk färsk riven ingefära
1 dl äppelcidervinäger 
2 dl råsocker 
salt
mandelspån

Skala och tärna lök och äpplen. Lägg äpplena i kallt vatten med pressad citron i så att dom inte blir bruna. Koka upp alla ingredienser utom mandeln i en kastrull. Låt sjuda i ca 30 minuter. Smaka av med salt och blanda ner så mycket mandelspån du önskar. Häll upp på rena burkar. Klart!

Jag steriliserade mina burkar (jag brukar inte vara så nog men ibland så!) genom att koka dom i några minuter. Innehållet håller längre på så sätt. 

I helgen prövade vi chutneyn till grillad entrecote, fläskfilé och kyckling. Det var jättegott! Fungerade även bra till dessertost.





Hum..det där ser smaskigt ut, hur ska jag lyckas lägga vantarna på det där smarriga?..


..om jag stäcker på mig ordentligt så kanske jag når..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar